
Nationell strategi för suicidprevention
Tillsammans med 24 andra myndigheter ska Statens medieråd bidra till arbetet med en kommande strategi på området psykisk...
Publicerad • Uppdaterad
I en tid av oro och (upplevda eller verkliga) hot mot demokratin kan du som lärare vilja ta upp frågor om mediernas roll i demokratin och vikten av att som mediekonsument kunna identifiera och avkoda vinklade budskap, bilder eller propaganda. Här har vi samlat tre tips på material från Statens medieråd att använda i klassrummet.
Foto: Jessica Gow/ TT.
Syftet med detta lektionspaket är att eleverna ska förstå några ofta förekommande metoder för påverkan, samt reflektera över vinklade budskap. Paketet innehåller tre lektioner, med koppling till läroplanen för högstadiet och gymnasiet.
En fungerande demokrati kan sägas förutsätta att vi har gemensamma verklighetsbilder, att vi är informerade, att vi har politiska kunskaper och att vi kan delta i det politiska samtalet. Den här samlingen lektioner handlar om vilka möjligheter och risker som uppstår när vi kan själva kan välja information och informationskanaler. Paketet har koppling till läroplanen för högstadiet och gymnasiet.
I detta metodmaterial för högstadiet och gymnasiet ingår en lärarhandledning och de två modulerna Bild är ett språk och Konsten att övertyga. Genom arbete med materialet kan eleverna reflektera över hur propagandabilder och propagandafilmer är uppbyggda och öka sin demokratiska motståndskraft.
Statens medieråd verkar för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Här får du några fler lästips!
Tillsammans med 24 andra myndigheter ska Statens medieråd bidra till arbetet med en kommande strategi på området psykisk...
På årets sista forumträff för anställda vid statliga myndigheter låg fokus på Sveriges deltagande i koloniseringen och slavhandeln,...
MIK, medie- och informationskunnighet rör frågor om allt från teknik, integritet online till källkritik och ryktesspridning....