Startsidan Statens medieråd

Publicerad • Uppdaterad

Jobba hos oss: Projektledare för Safer Internet Centre

Vill du bidra till ett bättre och tryggare internet för barn och unga i samarbete med europeiska kollegor? Då kan tjänsten som projektledare för Sveriges Safer Internet Centre vid Statens medieråd vara något för dig.

En pojke och en flicka som tittar i varsin mobiltelefon.

Statens medieråd söker en projektledare. Foto: Shutterstock.

Om uppdraget

Statens medieråd driver tillsammans med barnrättsorganisationen Bris (och snart även Ecpat) Sveriges Safer Internt Centre (SIC). Safer Internet-centren utgör ett europeiskt nätverk av organisationer som arbetar för att öka barns trygghet på nätet. Centren arbetar dels förebyggande, dels med stöd vid utsatthet. Centrens verksamhet består av tre delar:

  • Ett kunskapscenter som tar fram och sprider information om frågor kopplade till barns och ungas trygghet på nätet.
  • En stödlinje dit barn och unga kan vända sig för att få information och stöd.
  • En rapporteringsfunktion (hotline) för att anmäla olagligt innehåll rörande barn på nätet.

Barn och unga ska ha inflytande i verksamheten, till exempel genom barn- och ungdomspaneler.

Safer Internet-centren delfinansieras av EU-kommissionen. Statens medieråd utgör det svenska Safer Internet Centrets kunskapscenter men fungerar även som koordinator för det svenska SIC-konsortiet.

Myndigheten söker nu en projektledare som dels ska hantera rollen som samordnare för det svenska Safer Internet Centret, dels för att projektleda och driva Statens medieråds projekt under Safer Internet-paraplyet.

Arbetsuppgifterna gällande administrationen och samordningen av själva programmet kommer bland annat att bestå av:

  • Hantera ansökningar, kompletteringar och rapporteringar inom programmet Digital Europe.
  • Löpande kontakter med kommissionen.
  • Deltagande i formella och informella arbetsgrupper på EU-nivå.
  • Koordinera det svenska konsortiet bestående av Statens medieråd, Bris och Ecpat.
  • Budgetera och följa upp budget inom programmet.
  • Fungera som länk mellan de övriga europeiska Safer Internet Centres och svenska intressenter.
  • Deltagande i planeringen och genomförande av kommande ansökningar.

Därtill innebär tjänsten även att projektleda och hålla samman de insatser som Statens medieråd kommer att genomföra med stöd från kommissionen. Utöver planering och stöttande i genomförande tillkommer även uppföljning och dokumentation av de insatser som görs.

Tjänsten förutsätter nära samarbete och samverkan med andra organisationer, både i Sverige och Europa, samt att i övrigt representera myndigheten i olika nationella och internationella sammanhang. Myndighetens budget för Safer Internet-arbetet kommer att uppgå till ca 10 miljoner kr (både EU-medel och egen finansiering) och en projekttid om 24 månader. Resor inom Europa förekommer och är en del av tjänsten.

Om dig

Vi söker dig som har:

  • akademisk examen inom samhällsvetenskap, juridik, humaniora eller annat för tjänsten relevant område,
  • minst fem års relevant arbetslivserfarenhet,
  • dokumenterad erfarenhet som projektledare i komplicerade projekt med planerings-, budget- och uppföljningsansvar.

Har du erfarenhet av att hantera EU-program, inklusive ansökningar och rapporteringar, kommer det vara ytterst meriterande. Även erfarenhet av att ha arbetat i offentlig sektor, i en politisk styrd organisation eller inom en civilsamhällesorganisation, liksom tidigare internationell erfarenhet, är meriterande. Även tidigare arbete med våra expertområden – barn och unga och/eller medieanvändning är förstås intressant. Vi förutsätter att du har goda kunskaper i Office-paketet.

Då vi är en liten myndighet kommer vi att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper, där noggrannhet och ansvarstagande är särskilt viktiga. I en organisation som vår behöver alla delta i arbetet med att utveckla myndigheten och arbetssätten samt vara beredd att ta stort individuellt ansvar. Du hyser ett genuint engagemang för de frågor Statens medieråd arbetar med. Du har vidare mycket gott omdöme i din roll som företrädare för en myndighet – såväl internt som externt.

Tillträde, omfattning och ansökan

Tjänsten är en statlig visstidsanställning under två år. Tillträde enl. överenskommelse.

Välkommen med din ansökan innehållande ett personligt brev och meritförteckning till e-postadress registrator@statensmedierad.se. Vi vill ha din ansökan senast den 26 september 2022.

Vi tillämpar individuell lönesättning.

Upplysningar

För information om tjänsten, kontakta Tf. operativ chef Idah Klint på idah.klint@statensmedierad.se eller 08-665 14 84.

Fackliga företrädare

SACO:

Yvonne Andersson, tel: 08-665 14 80.

yvonne.andersson@statensmedierad.se

ST:

Francisca Benavente, tel: 08-665 14 63.

francisca.benavente@statensmedierad.se


Om Statens medieråd

Statens medieråd är en enrådsmyndighet som verkar för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Myndigheten är ett kunskapscentrum för barns och ungas medieanvändning och medie- och informationskunnighet. Det är Statens medieråd som fastställer åldersgränser för film som ska visas offentligt. Myndigheten finns i Filmhuset på Gärdet i Stockholm och har idag ca 25 medarbetare.

Mer från Statens medieråd

Statens medieråd verkar för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Här får du några fler lästips!