Logotyp statens medieråd

Publicerad • Uppdaterad

Fyra tips för att klara källkritiken online

Hur vet man vilken källa som är pålitlig? Hur kan man spåra en bild på nätet? Och finns det sätt att känna igen en konspirationsteori? I det här paketet har vi samlat tips på hur man hittar rätt i dagens komplexa medielandskap.

Två elever och en lärare med en dator i skolmiljö.

Foto: Jessica Gow/TT.

Spåra en bild

Foton har i alla tider använts för att förvrida sanningen. Internet har ökat möjligheten att sprida en falsk bild till många. I den här övningen får eleverna lära sig att spåra en bilds väg på internet. Genom att fördjupa sina kunskaper i att söka bilder blir eleverna mer källkritiska och får större kunnighet i att spåra digitala bilder och läsa ut deras data för att kunna granska bilder mer kritiskt.

Lektionen är en del av materialet Bilder och verkligheter, med koppling till läroplan för högstadiet och gymnasiet.

Genomskåda propaganda

Filmen “Det nya hotet” berättar om ett nytt, farligt fenomen. Men är det verkligen sant? I det har materialet för högstadiet och gymnasiet får eleverna insikt i hur en film kan vinklas för att sprida osanna budskap. Till materialet hör också lektionen “Så gjorde vi filmen” med frågor att diskutera i klassrummet.

Materialet är en del av våra lektioner i medie- och informationskunnighet “MIK för mig”.

Medie- och informationskunnighet: Varför behövs det?

MIK, medie- och informationskunnighet rör frågor om allt från teknik och integritet till källkritik. För att höja medvetenheten om dessa frågor har Statens medieråd tagit fram en informationsfilm som är fri att använda.

Mer från Statens medieråd

Statens medieråd verkar för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Här får du några fler lästips!