Logotyp statens medieråd

Publicerad • Uppdaterad

Satsning på MIK-insatser för norska Medietilsynet

Statens medieråds norska motsvarighet får 2,5 miljoner mer i budget för insatser i att stärka befolkningens medie- och informationskunnighet, MIK.

Händer på tangentbord. Foto: Shutterstock.

Foto: Shutterstock.

Norska Medietilsynet ska stärka medborgarnas mediekunnighet, exempelvis förmågan att identifiera desinformation. Därför får Medietilsynet nu ett tillskott på 2,5 miljoner norska kronor i sin budget. Det meddelar myndigheten på sin webbplats.

Enligt myndighetens undersökningar har sju av tio norrmän stött på uppgifter online som de tvivlat på sanningshalten i.

– Våra undersökningar visar också att vissa grupper är mer sårbara än andra, till exempel de äldre. Därför har vi utvecklat ett eget lärmaterial för seniorer, med tonvikt på desinformation, falska nyheter och individanpassat innehåll på nätet. Med ökade medel kan vi både arbeta för att öka kunskapsunderlaget och utveckla nya åtgärder, säger Mari Velsand, direktör för Medietillsynet.

Mer från Statens medieråd

Statens medieråd verkar för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Här får du några fler lästips!