Startsidan Statens medieråd
Lyssna på sidan Lyssna

Publicerad • Uppdaterad

Globala techföretag riskerar dyra böter

Tiktoks logotyp

Stora techbolag har bötfällts av ny lagstiftning, däribland TikTok. Vad innebär detta för techbolagen framöver? Foto: Shutterstock

I Europa har det pågått arbete med att få fram ny lagstiftning som ska kunna träffa de stora globala techbolagen som länge har fått verka på en mer eller mindre oreglerad marknad. Nu har lagstiftning inom en rad områden gjort så att flera stora techbolag bötfällts. Väntas fler fällningar eller kommer bolagen att göra de förändringar som krävs? Tove de Vries vid Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) skriver om MIK i Europa i månadens omvärldsartikel.

Inom EU har man de senaste åren infört en rad regleringar som träffar de stora techbolagen. Det infördes nyligen ett regleringspaket som omfattar de största plattformarna, de så kallade Very Large Online Platforms and Search Engines (VLOP:s) Länk till annan webbplats.. 2023 trädde även Digital Service Act (DSA) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. i kraft för de allra största plattformarna. Men sedan 2018 finns den europeiska dataskyddsförordningen General Data Protection Regulation (GDPR) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som även den träffar flera av de stora techbolagen. Nu har ett par av dem bötfällts och frågan är om det innebär att det kommer bli fler fällningar framöver eller om de kommer göra de förändringar som krävs för att undkomma dryga böter.

Tove de Vries. Foto: privat

Tove de Vries. Foto: privat

TikTok bötfälls 345 miljoner euro

I våras fick Meta, som äger Facebook och Instagram, betala 1,3 miljarder dollar motsvarande runt 14 miljarder kronor i böter till EU efter att de hade delat data om europeiska användare med USA, vilket stred mot GDPR. Nu har tjänsten TikTok blivit fällda av den irländska integritetsmyndigheten för att ha brutit mot GDPR. TikTok fälls för att inte ha skyddat konton som tillhör barn på ett tillräckligt bra sätt. Boten uppgår till 345 miljoner euro, vilket motsvarar drygt 4 miljarder kronor. Det har tagit väldigt lång tid för den irländska myndigheten att inleda sin granskning och sedan fatta sitt beslut. Böterna gäller därför hur TikTok fungerade 2020. Sedan 2021 har Tiktok gjort så att alla konton kopplade till ungdomar under 16 år automatiskt är privata, vilket var en del av granskningen. TikTok motsätter sig därför beslutet, särskilt storleken på sanktionsavgiften.

Den kinesiskägda tjänsten TikTok har blivit ifrågasatta under senare år och det har funnits misstankar om att de har överfört persondata till Kina. För att försöka återvinna förtroendet på den europeiska marknaden har de förändrat sitt datasäkerhetsarbete. Framöver kommer TikTok lagra all europeisk data i Europa, för att säkerställa att utomstående aktörer inte kan få tillgång till den. De har även tillsatt en extern, oberoende tredje part som ska granska deras arbete med datasäkerhet.

Digital Service Act påverkar hanteringen av algoritmer

Digital Service Act har redan påverkat hur de stora plattformarna hanterar sina algoritmer. TikTok uppger exempelvis att de har tagit bort personaliserade annonser för unga i åldern 13 till 17 år tack vare Digital Service Act. Meta kommer göra det möjligt att välja kronologiska flöden för Reels och Stories i Instagram och Facebook, istället för personaliserade, algoritmstyrda flöden. Även Tiktok och Snapchat kommer erbjuda den möjligheten.

Det kommer att bli intressant att följa hur de nya europeiska lagarna påverkar plattformarnas arbete med desinformation, transparens, reklamregler och skydd av barn. Det här är frågor som är väldigt viktiga – inte minst för den kommande Mediemyndigheten som finns på plats efter nyår.

Tove de Vries,
tove.devries@mprt.se
Myndigheten för press, radio och tv (MPRT)