Artikeln publicerad • Sidan uppdaterad

Instagram-målet

Utgångspunkten i denna övning är podden om Instagram-målet som beskriver vad som hände när två tonårsflickor startade ett anonymt Instagramkonto där ungdomar, främst tjejer, hängdes ut och kränktes. Under knappt två dygn fick kontot över 8 000 följare. Övningen bygger på att eleverna har lyssnat på podden Instagram-målet.

40-60 minuter
uppkopplad enhet
Publicera Förtal Klassrummet Övning
Instagram på smartphone, CC0-licens, pexels.com

Foto: CC0-licens, pexels.com

Syfte

  • Att öka medvetenheten om vilka konsekvenser publiceringar kan få för den som publicerar samt för andra, till exempel privatpersoner och för samhället i stort.
  • Att öka medvetenheten om hur snabbt rykten kan spridas i sociala medier och vilka konsekvenserna kan bli.
  • Att ge ökad kunskap om vad som gäller juridiskt kring publiceringar.
  • Att ge underlag till samtal och reflektioner kring eget och andras publicistiska ansvar.

Introduktion i helgrupp

Ställ en öppen fråga: Hur många i gruppen publicerar saker på nätet? Låt eleverna svara med handuppräckning. Fortsätt sedan med en diskussion om vilket ansvar eleverna tänker att de har för det innehåll de publicerar?

Lyssna

Övningen bygger på att alla elever har lyssnat på podden om Instagram-målet (26 min.).

Undersök fallet

1. Eleverna arbetar i par eller smågrupper och behöver tillgång till arbetsbladet Tidslinje Instagram-måletPDF. De börjar med att gå igenom och komplettera tidslinjen över vad som hände i Instagram-målet från det att kontot aktiverades tills att domen föll. I arbetsbladet Tidslinje Instagram-målet är de viktigaste datumen och hållpunkterna utmärkta. Eleverna lägger till information vid varje datum, om det de tycker är viktigt att notera. De kan också lägga till händelser som saknas på tidslinjen, men som de tycker är viktiga. För att göra klart tidslinjen kanske de behöver lyssna igen på delar av podden och/eller göra ytterligare efterforskningar på nätet.

2. Samla gruppen och skapa en gemensam tidslinje på tavlan där alla viktiga hållpunkter finns med.

3. Eleverna arbetar vidare i par eller smågrupper med att identifiera de viktigaste aktörerna i historien, från enskilda individer (till exempel tonårsflickorna som startade kontot, drabbade ungdomar, hämndlystna vänner, oskyldigt misstänkta och så vidare) till myndigheter (polis, åklagare och så vidare) och företag (Instagram, Facebook med flera).

4. Samla förslagen i en lista eller ”karta” på tavlan tills ni har vad gruppen tycker är en komplett beskrivning av de olika aktörerna. Glöm inte till exempel föräldrar och andra anhöriga till de direkt drabbade, de som skickat in tips till Instagramkontot eller tidningsläsare och TV-tittare som följt nyhetsrapporteringen. Detta steg kan liknas lite vid detektivarbete, sådant som vi är vana att se på film där polisen tejpar upp namn, ibland också bilder på alla viktiga aktörer i det aktuella ”fallet” på väggen. Det hjälper er att upptäcka samband, saknade pusselbitar och orsakskedjor.

5. Reflektera tillsammans över resultatet.

Tips på övning till Instagram-målet:

Tips!

Här hittar du fler övningar som ingår i MIK för mig - ett digitalt utbildningsmaterial i medie- och informationskunnighet (MIK) som vänder sig till skolor, skolbibliotek och folkbibliotek. Syftet med materialet är att utbilda elever och vuxna som finns och agerar i ungas närhet.

  • Tjej med mobil i händerna. Foto: Shutterstock.

    Dokumentärpodd om Instagram-målet

    I december 2012 skakas Göteborg av oroligheter utanför flera skolor. Bakgrunden är ett anonymt konto på bildappen Instagram...

    Juridik brott och regelverk Högstadiet Lärare och skolpersonal Lärarhandledningar och lektionsmaterial
  • Staty symboliserande rättvisa, CC0 licens, pexels.com

    Lagen och rättvisan

    Tonårsflickorna som startade Instagramkontot Gbgsorroz dömdes för grovt förtal. 15-åringen dömdes till ungdomsvård och 17-åringen...

    Juridik brott och regelverk Högstadiet Lärare och skolpersonal Lärarhandledningar och lektionsmaterial
  • Kille är upprörd framför datorn, CC0-licens, pexels.com

    Förtal

    Här får du ett färdigt lektionspaket med ett urval av övningar på temat förtal som tillsammans tar cirka 80 - 100 minuter....

    Juridik brott och regelverk Högstadiet Lärare och skolpersonal Lärarhandledningar och lektionsmaterial