I den här övningen diskuteras om man får använda bilder och filmklipp som finns på nätet hur som helst. Vad är det som gäller när man länkar till andras material – behöver man tillstånd eller räcker det med att uppge källan?
Foto: Shutterstock.
Övningen bygger på att alla elever har hört podden om Bungyjumpfallet (20 minuter.). Eleverna kan lyssna gemensamt i helklass eller få i förberedande hemläxa att lyssna på podden.
Podden handlar om 20-åriga Rebecka Johansson som filmade när hennes kompis hoppade bungyjump. Linan gick av, men kompisen överlevde mirakulöst. Ett tv-bolag i Australien får tillstånd att sända Rebeckas filmklipp på tv i samband med en intervju med kompisen om vad som hände. Men bolaget lägger även ut filmklippet på sin Youtubekanal och snart har flera hundra mediebolag och andra runt om i världen använt klippet utan Rebeckas medgivande. Hon får hjälp av experter på upphovsrätt att stämma flera av dessa och många döms till att betala böter, inklusive den brittiska tidningen The Guardian.
Eleverna ska hitta minst tre ställen på nätet där Rebecka Johanssons filmklipp går att se. De undersöker:
Samla alla i helgrupp. Låt eleverna ge exempel på vad de hittat och berätta vilka funderingar som väckts.
Eleverna arbetar enskilt med att gå tillbaka några dagar i sina egna flöden på sociala medier. De ska undersöka om de själva delat, gillat och/eller kommenterat något som kan vara upphovsrättsskyddat material.
Samla alla i helgrupp. Elever som har hittat exempel presenterar dessa.
Diskutera till sist gemensamt eller i smågrupper utifrån följande frågor: