Logotyp Statens medieråd
Logotyp Statens medieråd


Ägg i skägget

Senast uppdaterad: 2018-03-08

Nej, nu handlar det inte om stundande påskhelg. Nu handlar det om jämställhet inom mediesektorn och i samhället i stort.

Det handlar om att: 

  • 72 % av kvinnliga ledarskribenter, krönikörer, chefredaktörer och kommentatorer har utsatts för hot eller trakasserier
  • 35 % av direktörerna inom media är kvinnor
  • 31 % av de som medverkar i det svenska nyhetsutbudet är kvinnor
  • 18 % av experter eller kommentatorer är kvinnor
  • 17 % av citerade experter är kvinnor¹

Bild

Idag är det den 8 mars. Den internationella kvinnodagen. En dag som - när den instiftades för över 100 år sedan – skulle främja kampen för kvinnors rösträtt. Jag kommer just från ett seminarium - arrangerat av Europaparlamentets informationskontor i Sverige - kring hur en jämlik könsrepresentation i media och mediabranschen kan vara vägen till ett mer jämställt samhälle.

Det finns i detta sammanhang både ljus och mörker. Ett mörker är att kvinnor i sin roll som experter helt ”enkelt” väljer bort att framträda – och då primärt i bildmedia – då utseendet och möjligheten att behaga (eller inte) kan bli minst sagt problematiskt och kan få diverse följdeffekter. En man däremot kan ha… ägg i skägget (därav ovanstående rubricering), och ändå framstå såsom helt lysande. Expertrollen står i fokus. Om detta vittnade ett flertal initierade personer vid dagens seminarium.

Och, just bilden och bildmediet är ju särskilt intressant idag när bilden till stora delar tränger undan texten. Bilden finns överallt. Den förekommer i alla sammanhang; på reklampelare i staden, som symboler i våra sms, i dagstidningen, i nyhetssändningen, i flödet på sociala medier, på YouTube och så vidare. Bilden får därför ett allt större utrymme i vår kommunikation. Vi har på kort tid gått från sms till Snapchat och Instagram. Vi har ersatt dagboksbloggen med videobloggen (vlogg).

Att vi automatiskt avkodar och tolkar alla dessa bilder är kanske inget vi reflekterar över. Men, bilden kan ibland ta sig förbi vårt förnuft och anspela direkt på våra känslor. Det välkända talesättet ”en bild säger mer än tusen ord” är alltså ingen överdrift.

Ta er gärna en titt på – och använd ännu hellre – det material som Statens medieråd lanserade för ett par månader sedan kring könsnormer i bildspråket och om hur vi alla kan arbeta mer normkritiskt och inkluderande.


Glad påsk förresten!


Ewa Thorslund, direktör vid Statens medieråd

¹Källor: Projektet Global Media Monitoring Project: Räkna med Kvinnor (2015), undersökningen Hot mot kvinnliga opinionsbildare (2017) och Europaparlamentets jämställdhetsutskott, betänkande om jämställdhet inom mediesektorn i EU (2017).

> Här hittar du materialet Könsnormer i bildspråket.