Logotyp statens medieråd

Teknisk rapport

En beskrivning av genomförande och metoder i samband med undersökningen Ungar & medier 2019.

Samhälle och demokrati Sociala medier Myndigheter och organisationer Universitet och högskolor Vuxna Rapporter och undersökningar

Publicerad • Uppdaterad
Författare: Statens medieråd • Utgivningsår: 2019

Enkätenheten vid Statistiska centralbyrån (SCB) genomförde under perioden augusti – oktober 2018 en enkätundersökning på uppdrag av Statens medieråd.

Denna undersökning har genomförts i enlighet med ISO 20252:2012 Marknads-, opinions- och samhällsundersökningar vilket innebär att grundläggande kvalitetskrav uppfyllts.

Syftet med undersökningen var att kartlägga medievanor hos barn i åldern 0 till 18 år, samt attityder om medier hos barn och föräldrar.

Unga mer på nätet - men mer missnöjda

Unga använder nätet mer och allt fler uppger att de är missnöjda med sin egen medieanvändning. Det är några av slutsatserna i rapporten Ungar & medier 2019. Här nedan kan du ta del av fler resultat från undersökningen.

  • Omslag till rapporten Ungar och medier 2019

    Ungar & medier 2019

    I "Ungar & medier 2019"redovisas resultaten från undersökningen av medievanor och attityder kring medier hos...

    Samhälle och demokrati Sociala medier Myndigheter och organisationer Universitet och högskolor Vuxna Rapporter och undersökningar
  • Omslag till rapporten Småungar och medier 2019

    Småungar & medier 2019

    I "Småungar & medier 2019" redovisas resultaten från undersökningen av medievanorna bland barn 0–8 år. Här...

    Samhälle och demokrati Sociala medier Myndigheter och organisationer Universitet och högskolor Vuxna Rapporter och undersökningar
  • Omslag till rapporten Föräldrar och medier 2019

    Föräldrar & medier 2019

    I ”Föräldrar & medier 2019” redovisas resultaten från undersökningen av vårdnadshavares attityder kring deras barns medieanvändning,...

    Samhälle och demokrati Sociala medier Myndigheter och organisationer Universitet och högskolor Vuxna Rapporter och undersökningar