
Krönika: Miljöarbete är vår vardag
2019 är året då ord som ”klimatångest” och ”klimatförnekelse” blev en del av vardagssvenskan. Båda ord med negativa konnotationer...
Publicerad • Uppdaterad
Nu skärps kraven vad gäller tydlighet kring reklam i sociala medier. Patent- och marknadsöverdomstolen slår fast att bolaget bakom en influencer har brutit mot förbudet mot att göra reklam i sociala medier utan tillräcklig reklammarkering.
Bolaget bakom en influencer har brutit mot förbudet mot att göra reklam i sociala medier utan tillräcklig reklammarkering, det slås nu fast av Patent- och marknadsöverdomstolen. Foto: Shutterstock.
Domen, som är vägledande, gäller tre inlägg, två bloggposter och en Instagram-publicering från 2016. I inläggen marknadsförs en tjänst som köper och säljer gamla begagnade mobiler. Blogginläggen var markerade med ”sponsored post ” och instamgraminlägget bar hashtaggen #samarbete. Tydliga markeringar, enligt bolaget.
Enligt Konsumentombudsmannen har influencern ”felaktigt uppträtt som konsument” och menar att det handlar om otillbörlig, vilseledande marknadsföring.
Patent- och marknadsöverdomstolen ger nu Konsumentombudsmannen delvis rätt och slår fast att reklammarkeringarna var bristfälliga, bland annat med hänvisning till bokstävernas storlek (för små) och färg (för svag). I domen slås fast att det inte räcker att skriva ”i samarbete med”, utan att det måste stå att det handlar om ett betalt samarbete.
Domen går ej att överklaga.
Statens medieråd verkar för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Här får du några fler lästips!
2019 är året då ord som ”klimatångest” och ”klimatförnekelse” blev en del av vardagssvenskan. Båda ord med negativa konnotationer...
Regeringen har utsett två nya medlemmar till insynsrådet för Statens medieråd. De två nya medlemmarna är Sissela Nutley,...
Dagens unga översköljs av bilder på nätet, men har de koll på hur ett foto kan manipuleras? Eller den dolda innebörden av...