Startsidan Statens medieråd
Lyssna på sidan Lyssna

Publicerad • Uppdaterad

Kraftsamling för MIK – även i Europa

Det är inte bara i Sverige det kraftsamlas kring medie- och informationskunnighet, MIK. Den 18 mars 2019 sjösätts European Media Literacy Week, EU-kommissionens nyinstiftade MIK-vecka. Nu kan du som arbetar med MIK på nationell, regional och lokal nivå lägga in dina aktiviteter på kommissonens interaktiva karta. Du kan också nominera din egen eller någon annans insats till den nyinstiftade utmärkelsen Media Literacy Awards.

Bild med text European Media Literacy Week.

Bild: European Literacy Week.

EU-kommissionen om betydelsen av medie- och informationskunnighet:

A high level of media literacy is a key factor to enable citizens to make informed decisions in the digital age. In this light, media literacy is a pre-requisite for a vibrant, modern democracy and an important topic in view of the upcoming European elections in May 2019.

EU-kommissionens MIK-vecka Länk till annan webbplats. pågår under perioden 18 - 22 mars och målsättningen är att lyfta vikten av media- och informationskunnighet, MIK och föra fram olika goda exempel på MIK-insatser inom EU-länderna – särskilt sådana på nationell och regional nivå. Tanken är att veckan ska vara årligen återkommande, och att den ska inspirera och generera ökad aktivitet inom MIK-området i medlemsländerna.

Interaktiv karta för ökad synlighet

För att spegla MIK-insatser i medlemsländerna har kommissionen tagit fram en interaktiv karta där olika länders insatser – på nationell, regional, och lokal nivå – ska vara synliga. Sidan finns på EU-kommissionens webbplats.

Arbetar du med MIK och har en insats eller ett evenemang som du vill lägga in på kartan för Sveriges del? Se praktisk information nedan om hur du går tillväga.

Nominera MIK-insatser till nyinstiftat pris

Under veckan kommer det även att genomföras evenemang centralt i Bryssel, och den nyinstiftade utmärkelsen Media Literacy Awards kommer att delas ut till tre av de mest inspirerande MIK-insatserna i Europa. För detta pris önskar kommissionen nomineringar från medlemsländerna på insatser som är värda att uppmärksammas och belönas. De sju bästa kommer att inbjudas till Bryssel under European Media Literacy Week den 19 mars för att tävla om tre priser.

Vill du nominera din egen, eller någon annans, insats till detta MIK-pris? Då ska du göra det före den 27 februari kl. 11:59. Se praktisk information nedan.

Så registrerar du en svensk MIK-insats på den interaktiva kartan:

Registrering av en insats eller ett evenemang sker via EU-kommissionens Futurium platform där gruppen European Media Literacy Events skapats för ändamålet. För att underlätta registreringen kan du ladda ner en snabbguide med information om hur du går tillväga.

> EU-kommissionens Futurium platform Länk till annan webbplats.
> Registrera din insats i gruppen European Media Literacy Events Länk till annan webbplats.
> Ladda ner snabbguiden: How to create a new event Pdf, 725.6 kB, öppnas i nytt fönster.

Så nominerar du en svensk insats till Media Literacy Awards:

På EU-kommissionens webbplats finns information och dokument för att nominera en MIK-insats till priset. Ansökningsformuläret och ett så kallat Privacy Statement kan också laddas ner via länkarna nedan.

> Nominera på EU-kommissionens webbplats Länk till annan webbplats.
> Ladda ner formuläret: Media Literacy Award - Application Form Word, 132.9 kB, öppnas i nytt fönster.
> Ladda ner dokumentet: Media Literacy Award - Privacy Statement Pdf, 318.6 kB, öppnas i nytt fönster.

Mer från Statens medieråd

Statens medieråd verkar för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Här får du några fler lästips!