
Unga med intellektuell funktionsnedsättning är mindre uppkopplade — mer utsatta
I rapporten “Medieanvändningen bland unga med intellektuell funktionsnedsättning” från Statens medieråd framgår att denna...
Publicerad • Uppdaterad
Det är inte bara vid matbordet vi behöver göra medvetna val och tänka på det vi tar in. Statens medieråds direktör Anette Novak efterfrågar ett liknande förhållningssätt till mediekanvändning.
En väsentlig färdighet inom medie- och informationskunnighet är medveten medieanvändning: Om vi inte vet var informationen kommer ifrån, på vilket sätt den kan gynna avsändaren, hur den är vinklad och vad den utelämnar är vi lättköpta offer för krafter som vill påverka oss. Det kan handla om politik. Det kan handla om marknadsföring.
Anette Novak, direktör Statens medieråd. Foto: Anna-Lena Ahlström.
Vi vet hur viktigt det är för välbefinnandet med en god, balanserad kost – kan vi inte tänka på ett liknande sätt när det gäller medieinnehåll?
I stället för att fokusera på vitaminer, proteiner och fibrer kan det vara en poäng att tänka igenom hur vi når en god mediediet. Några frågor som stöd i denna reflektion:
En annan del av medveten medieanvändning handlar om mångfald. I Sverige har mångfald länge handlat om att människor ska ha tillgång till många olika medier, den yttre mångfalden. Vissa redaktioner arbetar även medvetet med den inre mångfalden: att användarna ska få ta del av så många olika perspektiv som möjligt.
En relativt ny rapport från Reuters institute for the study of journalism* pekar på att tiden unga vuxna (18-34) lägger på nyheter är nere på 8 minuter i veckan (jämfört med äldre, 35-65, som lägger 22 minuter i veckan).
Studien visar också att de som använder sociala medier för att ta del av nyheter exponeras för fler olika nyhetskällor. De möter också fler källor med åsikter de inte sympatiserar med än de som inte använder sociala medier i detta syfte.
Resultaten pekar på hur viktigt det blivit att fundera över sin egen mediediet: Om jag lägger allt mindre tid på att informera mig om samhällsväsentliga skeenden, var bör jag då investera denna dyrbara tid?
*Studien fokuserade på nyhetsanvändningen under valrörelsen i Storbritannien 2019. Den går att läsa här:
> A Mile Wide, an Inch Deep: Online News and Media Use in the 2019 UK General Election Länk till annan webbplats.
Statens medieråd verkar för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Här får du några fler lästips!
I rapporten “Medieanvändningen bland unga med intellektuell funktionsnedsättning” från Statens medieråd framgår att denna...
De senaste 50 åren har stora framgångar skett inom områden som utbildning, tillgång till föda och chans till överlevnad för...
Fredag 14 februari kom hovrättens dom i målet där en person stått åtalad för att ha visat film offentligt för barn under...