Logotyp statens medieråd

Publicerad • Uppdaterad

Skeptiska mot riktad politisk reklam

Norrmännen är skeptiska till personanpassad politisk reklam. Det visar en ny rapport från norska mediemyndigheten Medietilsynet.

Tre personer i närbild. En i hatt hållandes en mobil, en i keps och solglasögon och en person som tittar rakt in i kameran.

Norska motsvarigheten till Statens medieråd, Medietilsynet, har släppt en ny rapport om politisk marknadsföring. Foto: Medietilsynet.

I Norge är personer under 24 år i allmänhet mer positiva till politisk reklam oavsett kanal, i jämförelse med äldre åldersgrupper. Vad gäller sociala medier är skillnaden markant; 28 % i gruppen under 26 år är negativa till att få politisk reklam. I gruppen över 26 år är siffran 46 %. Siffrorna är hämtade från Politisk markedsføring i sosiale medier Länk till annan webbplats., en ny rapport från Medietilsynet, (Norges motsvarighet till Statens medieråd) där man även kartlagt väljarnas attityder till användningen av personuppgifter för att rikta politisk reklam.

Växande skepsis i samtliga åldersgrupper

- De unga är generellt mycket mer positiva än de äldre till politisk reklam, men vi ser en växande skepsis mot marknadsföring baserad på personuppgifter, säger Mari Velsand, direktör på Medietilsynet.

Enligt Velsant uppfattar de unga politisk reklam i sociala medier som en viktig informationskälla till vad de olika partierna står för. De vill ha mer faktainriktad reklam. Men även om fler unga än äldre tycker att det är okej att personuppgifter används för att skräddarsy politisk reklam på sociala medier växer skepsisen i samtliga åldersgrupper. År 2020 tyckte 27% i gruppen under 26 år att det var okej att använda personuppgifter för ändamålet. I augusti 2020 var siffran 19 %.

- Utvecklingen kan tyda på en större medvetenhet om användningen av personuppgifter och datasäkerhet. Denna medvetenhet kan också öka nu när vi närmar oss ett val, säger Velsand.

Fakta Politisk markedsføring i sosiale medier – en rapport om velgernes synspunkter, med særlig vekt på førstegangsvelgernes erfaringer
Nationell undersökning om politisk reklam genomförd 2020 respektive 2021 på uppdrag av den norska mediemyndigheten Medietilsynet.

Mer från Statens medieråd

Statens medieråd verkar för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Här får du några fler lästips!