Artikeln publicerad • Sidan uppdaterad

Tyck som jag! Om metoder för påverkan

Det finns många metoder för att påverka människor att göra som man vill. Syftet med övningen är att eleverna först får fördjupa sig i olika metoder för påverkan och därefter får undersöka hur de används.

30 minuter
koperingsunderlag
Vinklade budskap Påverkansmetoder Klassrummet Övning
Spelpjäser där en står uppställd mot alla andra, CC0-licens, Pixabay.com, Fotograf: Alexas_fotos

CC0-licens, Pixabay.com, Fotograf: Alexas_fotos

Klassiska exempel för påverkan är antingen via piskor eller morötter, det vill säga bestraffning eller belöning. I den information vi möter dagligen används det mängder av olika metoder för att få oss att tycka och kanske också att handla på ett visst sätt.

> Ladda ner kopieringsunderlaget (PDF)PDF

Brainstorm

Vilka metoder för påverkan känner ni till? Diskutera vilka som är mest effektiva. Motivera.

Gruppövning

I denna övning utgår vi från sju olika metoder som brukar användas för att få människor att tycka på ett visst sätt. Metoderna för påverkan finns presenterade i kopieringsunderlagetPDF. Skriv ut kopieringsunderlaget, klipp ut korten och ge ett kort till varje grupp. Dela sedan in deltagarna i sju grupper där varje grupp ansvarar för en metod.

  1. Skapa grupptryck genom att ge en känsla av att många tycker på ett visst sätt.
  2. Utse en syndabock – ge någon/något skulden för något som den inte bär ansvar för.
  3. Använda musik, bilder och snabba klipp för att förstärka en viss känsla.
  4. Hänvisa till auktoriteter och trovärdiga källor.
  5. Påstå att något är fakta, fastän det bara är en åsikt.
  6. Överföring – koppla en negativ känsla från en sak till något annat, för att det andra också ska framstå som negativt (kan också göras för att framställa något på ett positivt sätt).
  7. Inte ge en helhetsbild utan använda detaljer så att de stärker en viss tes.

Instruktion till deltagarna:

  • Läs in er på kortet för att förstå vad er metod går ut på.
  • Leta upp tre saker på nätet som ni tycker visar på er metod. Det kan handla om filmer, bilder eller texter.
  • Redovisa ert resultat. De andra grupperna får komma in om de anser att exemplet även innehåller deras metod.
  • Kom på ett eget exempel där er metod för påverkan finns representerad.
  • Om tid finns får alla grupper leta efter ytterligare metoder som används för att påverka mottagaren av ett budskap.

Avslutning

Grupperna diskuterar och kommer fram till hur just deras metod för påverkan ska kunna motverkas. Detta presenteras i form av en kort handlingsplan med formuleringar som:

  • Följande bör du tänka på för att inte påverkas genom...
  • Detta kan du göra.
  • Följande bör göras för att bemöta denna form av påverkan.
  • Diskutera avslutningsvis i vilka situationer som det är bra att låta sig påverkas.

Extra!

Politik handlar i högsta grad om att påverka. Alla partier vill ju ha så många väljare som möjligt. Genom detta får de en möjlighet att genomföra sin politik. Om du får tid över finns två extrauppgifter till denna övning.

  • Undersök partiernas valprogram och se om de använder någon av de sju metoderna.
  • Använder de någon annan metod som inte omfattas av de sju vi behandlat?

Tips!

Här hittar du fler övningar som ingår i MIK för mig - ett digitalt utbildningsmaterial i medie- och informationskunnighet (MIK) som vänder sig till skolor, skolbibliotek och folkbibliotek. Syftet med materialet är att utbilda elever och vuxna som finns och agerar i ungas närhet.